Toestand ijs Groote Vliet en omstreken februari 2021

Geachte leden, ijsfanaten en Onderdijkers,

Omdat het al een aantal nachten heeft gevroren en we al diverse mensen zien schaatsen, is de ijsclub aan het ijs controleren geweest. De welbekende biersloot heeft in het midden een windwak en is dus niet vrij gegeven door de ijsclub. Ook zijn er diverse metingen verricht op de Groote Vliet. De gemiddelde ijsdikte is 7 cm en er zijn plekken van 5 cm dikte. Tevens zijn hier ook wakken aanwezig en zijn de gevaarlijke punten grotendeels al afgezet met linten. Omdat we niet alle punten kunnen aangeven blijft het belangrijk dat iedereen blijft opletten waar hij schaatst. Ook onder de brug van de Dirk Bijvoetweg is het ijs te slecht en te dun, daarom is er een kluunmat neergelegd over de weg.

Vanwege deze gegevens geeft de ijsclub de vliet ook niet vrij en zijn alle schaatsers op eigen risico aan het schaatsen.

Mocht je toch gaan schaatsen: let goed op waar je schaatst en ga nooit alleen op pad.

Voor zover de berichtgeving van IJsclub “Ons Genoegen”.

Lid worden

Onze vereniging is ruim 110 jaar geleden opgericht in de tijd dat je elk jaar nog kon schaatsen. In die tijd was het ook nog zo dat de vereniging voldoende vrijwilligers en inkomsten had.

Nu vele jaren later hebben we onze zaken goed voor elkaar.
We hebben een eigen opslagruimte aan de Dirk Bijvoetweg naast de Roeivereniging.
Ook is onze vereniging in het bezit van allerlei machines, verlichting en een muziek installatie om er een gezellige boel van te maken.

Doel van de IJsclub
Het doel van onze vereniging is een veilige situatie te creëren voor de kinderen en volwassenen van Onderdijk op het moment dat er geschaatst kan worden. Tevens willen we ervoor zorgen dat er een koek en zopie tijdens deze dagen beschikbaar is waardoor iedereen maximaal kan genieten.

Voortbestaan
Echter het voorbestaan van onze vereniging is afhankelijk van leden. Zonder leden is het niet mogelijk om met de ijsclub door te gaan. De vaste kosten voor verzekering, afdracht KNSB, waterschap enzovoort gaan gewoon door.
Daarom willen wij u vragen of u lid wilt worden van IJsclub Ons Genoegen.
Voor slechts 7 euro per jaar zorgt u ervoor dat de oudste vereniging van Onderdijk in stand blijft en dat we dus op het moment van IJS een veilige plek voor de kinderen en volwassenen van Onderdijk kunnen verzorgen.

Lid worden
Als u lid wordt voor 28 oktober, dan heeft u vrij toegang op Zaterdag 2 november tussen 18.00 en 20.30 uur op ijsbaan de West-Fries in Hoorn.
We hebben voor onze leden met de ijsclubs uit de omgeving de schaatsbaan in Hoorn afgehuurd.
Wij zorgen dat u de contributiekaart op tijd in huis heeft.

Volgende week komt er iemand van de IJsclub bij u langs om te vragen of u lid wilt worden en om eventueel het lidmaatschapformulier bij u op te halen.

Met vriendelijke groet,

Namens het ijsclub bestuur, Co van Ophem.

Eerste paal geslagen !

Vrijdag 7 oktober was het dan zover, de eerste paal van het gezamelijke onderkomen van roeivereniging De Kogge en IJsclub Ons Genoegen werd geslagen. Het was een mooie dag en we mochten ons verheugen op veel belangstelling. Om half 4 is de ceremoniële eerste paal de grond in gegaan, maar het was letterlijk de laatste paal die nog geslagen moest worden. Uiteraard mocht dat de pret niet drukken. Na een woordje van beide voorzitters, was het de beurt aan wethouder Fit om het werk van de hei-installatie af te ronden.

Na afloop was er voor de aanwezigen nog gelegenheid om even na te praten, onder het genot van een glaasje champagne en een versnapering.

Een kleine impressie van deze middag kan je hier vinden, in ons foto album. Hierin gaan we de vorderingen ook bijhouden van de bouw.

Nieuwe accommodatie

U heeft vast al wel gelezen over het initiatief van de roeivereniging en ijsclub van Onderdijk, om gezamelijk een nieuw onderkomen te bouwen vlak bij de Groote Vliet. Inmiddels is de gemeente Medemblik akkoord gegaan met een subsidie, met als voorwaarde dat de verenigingen het restant zelf bijeen brengen. Een deel hiervan is al ingevuld, maar we zijn er zeker nog niet.

Google accomodatieLinks ziet je de plek waar de nieuwe accommodatie zou moeten gaan komen.

IMG_20160104_085854807Als eerste zijn de verplichte sonderingen alvast uitgevoerd, om tot een goed budget te kunnen komen.

Hou de site in de gaten voor meer nieuws !!